jak biegać

Biegać zaczyna się poprzez wyjście z domu i oderwanie pierwszej nogi od ziemi, potem drugiej i już się biegnie. Żeby jednak zrobić to na poważnie i żeby były z tego jakieś efekty, trzeba potraktować całą sprawę poważnie i dbać o systematyczność oraz właściwą technikę biegania. Bieganie może dawać nam naprawdę dużo przyjemności, zwłaszcza jeśli po pierwszych kłopotach zaczniemy sukcesywnie powiększać dystanse i nie będziemy czuli się źle po pierwszych stu metrach. Kilkanaście kilometrów dziennie nagle staje się czysta przyjemnością, a nasz ogólny stan zdrowia się poprawia. Do takich wyczynów zdolny jest każdy. Wystarczy tylko się dobrze przygotować.

Na joggingowym haju

Warto sobie uświadomić korzyści płynące z biegania, ponieważ w ten sposób najłatwiej jest przekonać się do rozpoczęcia regularnego treningu. W bardzo krótkim czasie regularnego biegania zaczynają pojawiać się pierwsze efekty z zakresu lepszej sylwetki, mocniejszych mięśni, poprawy postawy oraz większej efektywności organizmu przejawiającej się w lepszej kondycji. Nie można zapominać o tym, że jest to profilaktyka chorób serca, a także poprawianie sobie nastroju przez zalewanie organizmu endorfiną.

Strój biegacza

Do biegania trzeba się przygotować. Na początku jest zawsze ciężko i jeśli realnie się martwimy o swoje zdrowie, można najpierw odwiedzić lekarza sportowego. Najczęściej wystarczy po prostu zaopatrzyć się w odpowiednie strój, zwłaszcza buty. Kiedy podejmiemy już decyzję o bieganiu, kwestia stroju będzie najważniejsza.

Buty

Odpowiednie buty do biegania muszą być wygodne i wytrzymałe, muszą zapewniać odpowiednią wentylację i odprowadzanie potu, by nie powstały nam w nich plan bieganiaotarcia i odparzenia. Pod piętą i kłębem palucha powinny znajdować się ponadto mechanizmy amortyzacyjne. Buty powinny być też trochę większe od naszego typowego rozmiaru, bo stopy biegacza puchną.

Ubranie

Strój biegacza powinien składać się oprócz butów także z odpowiedniej bielizny, koszulki, spodni, bluzy i kurtki. Bardzo istotna jest koszulka funkcyjna odbierająca pot i zapewniające właściwą temperaturę. Bawełna to gąbka na pot, więc lepiej z niej zrezygnować. Strój musi być dopasowany do pory roku i zapewniać nam zawsze pełną wygodę.

Plan

Kluczem do sukcesu treningu biegowego jest regularność. Treningi najlepiej zaplanować, zapisywać wszystkie swoje postępy i wyznaczać cele. Na początku jest najtrudniej, a potem wpadamy w rutynę.

Plan to także dobre nawodnienie się na początku biegu i zabranie trochę płynów ze sobą, by nagle organizm nie zaczął protestować.